「音声研究」第26巻目次

第26巻 第1号(公開日:2022年10月31日)
タイトル 著者
研究論文
Research Articles
接尾辞「-方」を含む派生名詞でのアクセント変異
―平板化率にみる地域差と母方言からの干渉―
Accentual Variations in Derived Nouns Containing the Suffix -kata:
Interference from Native Dialect Observed in the Frequency of De-accentuation
那須 昭夫, 今田 水穂, 文 昶允, 田川 拓海
Akio NASU, Mizuho IMADA, Changyun MOON and Takumi TAGAWA
1
L2音声の記憶の修正
―シャドウィングとリスニングによる発音練習の効果の違い―
Updating L2 Phonetic Memories:
Shadowing Training vs. Listening Training
Daiki HASHIMOTO, Karin GOMI and Ryuta SHIRAISHI 13
湖北省鄂州市の官話方言における中古漢語去声の分裂
Split of the Middle Chinese falling () Tone in Èzhōu (Húběi) Mandarin
Michael J. KENSTOWICZ and Mengwei YU 27
日本語を母語とする英語学習者の英語音声再生技能における音韻的短期記憶の影響
Effects of Phonological Short-Term Memory on the Sound Reproduction Skills of Japanese Students of English as a Foreign Language
Akiko KONDO 43
第26巻 第2号(公開日:2023年1月31日)
タイトル 著者
研究論文
Research Articles
明白および曖昧な英語の音節境界において母語の音素配列生起制限が単語分節に与える影響
Effects of L1 Phonotactic Constraints on Word Segmentation with Clear and Ambiguous English Syllable Boundaries
Tamami KATAYAMA 63
中国人日本語学習者による撥音に先行する母音の音声的特徴
Acoustic Analysis of Vowels Preceding /N/ in Japanese by Chinese Learners
孫 静, 林 良子, 高田三枝子
Jing SUN, Ryoko HAYASHI and Mieko TAKADA
72
第26巻 第3号(公開日:2023年4月30日)
タイトル 著者
研究ノート
Research Notes
音韻・形態構造およびアクセントの音象徴
―赤ちゃん用オムツの名前を題材とした事例研究―
Sound Symbolic Values of Phonological/Morphological Structures and Accentedness:
A Case Study of Japanese Baby Diaper Names
熊谷 学而・川原 繁人
Gakuji KUMAGAI and Shigeto KAWAHARA
97
特集「第二言語学習者音声の評価指標」
Feature Articles: Evaluation Indices of Second Language Learner Speech
まえがき
Preface
加藤 恒夫
Tsuneo KATO
109
第二言語学習者音声のアノテーションに関する提言
―J-AESOPコーパスの開発経験から―
Annotating Second Language Learner Speech:
Reflecting on the Development of the J-AESOP Corpus
矢澤 翔
Kakeru YAZAWA
111
日本語を母語とするL3フランス語学習者の自然発話における分節音置換の同定
―コーパスに基づくパイロット分析―
Identifying Segmental Substitutions in Spontaneous Speech of L3-French/L1-Japanese Learners:
A Corpus-based Pilot Study
Sylvain DETEY, Lionel FONTAN, Maxime Le COZ, Corentin BARCAT and Yuji KAWAGUCHI 124
日本人英語学習者のための音読評価用尺度の開発
―ルーブリックに基づく二値選択・境界定義(RBB)尺度の提案―
Developing Evaluation Scales for Japanese EFL Learners’ Oral Reading Performance:
A Suggestion for a Rubric-Based, Binary-Choice, Boundary-Definition (RBB) Scale
髙波 幸代・飯村 英樹
Sachiyo TAKANAMI and Hideki IIMURA
135
日本語教師の発音評価と訂正行動
―教師トレーニングのための基準確立にむけて―
The Assessment of Pronunciation and Corrective Feedback Behaviors of Japanese Teachers:
A Test Case for Establishing Teacher Training Standards
文 昶允・ファン パブロ ロドリゲス ゴメス・宋 長燕・松崎 寛
Changyun MOON, Juan Pablo RODRIGUEZ-GOMEZ, Changyan SONG and Hiroshi MATSUZAKI
147